Standardy Ochrony Małoletnich to zbiór procedur i zasad, do których stosowania zobowiązują się między innymi obiekty turystyczne takie jak hotele, czyli miejsca, w których często przebywają osoby dorosłe z dziećmi. Odpowiednia weryfikacja, stosowanie jasnych procedur w przypadku dostrzeżenia, że dziecku może dziać się krzywda, ma na celu zwiększenie ochrony małoletnich przed przemocą.
Ochrona dzieci w hotelu
Nowelizacja ustawy, która zobowiązała między innymi hotele do przygotowania i wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich w obiektach hotelowych, ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży przebywających na terenie obiektu. Jednymi z najważniejszych czynności, do których zobowiązany jest hotel po wprowadzeniu procedur SOM, jest między innymi:
- Weryfikacja tożsamości – Dokładniejsza identyfikacja dziecka podczas rejestracji w recepcji oraz weryfikacja tożsamości osób dorosłych meldujących się z dzieckiem. W celu przeprowadzenia identyfikacji relacji pomiędzy dzieckiem a dorosłym pracownik hotelu jest zobowiązany dokonać ją zgodnie z wszelkimi procedurami. Osoba meldująca się z dzieckiem musi mieć odpowiednie dokumenty i móc potwierdzić, że jest faktycznym opiekunem prawnym lub ma odpowiednie upoważnienia (np. zgoda od rodzica wraz ze wskazaniem danych dziecka, miejsce zamieszkania, kontaktu telefonicznego do rodzica lub opiekuna prawnego, a także numeru PESEL/numeru innego dokumentu tożsamości osoby, której rodzic lub opiekun powierzył opiekę nad dzieckiem).
- Szkolenia personelu – Hotel ma obowiązek przeprowadzać odpowiednie szkolenia, a każdy pracownik hotelu zobowiązany jest do przechodzenia szkoleń. Szkolenia mają nauczać, jak odpowiednio rozpoznawać i reagować na sytuacje, które mogą świadczyć o tym, że wobec dziecka stosowana jest przemoc lub dziecko znajduje się w sytuacjach zagrażających mu.
- Przygotowanie odpowiednich procedur interwencyjnych – Hotel zostaje zobowiązany do przygotowania odpowiednich procedur, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ochronę dzieci przebywających w obiekcie. Procedury mogą obejmować między innymi zasady dotyczące interwencji w przypadkach, kiedy nieletni gość jest w sytuacjach zagrożenia, podejrzewane jest dokonanie przestępstwa na dziecku na tle seksualnym lub w innej formie przemocy. Procedury powinny obejmować czynności określone w jasny sposób, a pracownicy są zobowiązani do zapoznania się z nimi poprzez szkolenia.
- Monitoring i zwiększone bezpieczeństwo – Hotel może zostać również zobowiązany do zwiększenia monitoringu wizyjnego w przestrzeniach publicznych, w których przebywają goście, aby zwiększyć nadzór nad tym, co się dzieje na terenie obiektu. Zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa wymaga również od pracowników zwiększenia czujności wobec osób z dziećmi przebywających w hotelu, nauczenia się dostrzegania niepokojących zachowań, stosowanie odpowiednich procedur i reagowanie na krzywdę nieletnich. Zapewnienie ochrony dzieci przebywających w obiekcie powinno być jednym z priorytetów hotelu, który pragnie tworzyć miejsce bezpieczne i przyjazne dla nieletnich.
Do czego jest zobowiązany personel hotelowy?
Obowiązki wynikające z wprowadzonych Standardów Ochrony Małoletnich nakładają na personel hotelowy szereg czynności, które mają zapewnić ochronę dzieci przed przemocą. Hotel zobowiązany jest do wprowadzenia odpowiednich procedur mających na celu ustalenie odpowiednich i zgodnych z prawem działań w przypadku podejrzenia, że dziecku dzieje się krzywda. Ściśle ustalone procedury odpowiedniego reagowania w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa (np. wykorzystywanie seksualne dzieci, przemoc fizyczna, inne formy przemocy i agresji) to podstawa, by zapewnić bezpieczne środowisko dla dzieci przebywających w obiektach turystycznych, w tym hotelach.
Hotel zobowiązany jest do edukowania swoich pracowników, w tym przeprowadzania szkoleń na temat sytuacji, które mogą świadczyć o krzywdzie dzieci przebywających w hotelu i odpowiedniej reakcji na takie sytuacje. Personel hotelowy zobowiązany jest między innymi do przejścia szkolenia dotyczącego Standardów Ochrony Małoletnich (SOM), które zostaje potwierdzone złożeniem oświadczenia. Każdy pracownik, który zostaje zatrudniony do pracy z dziećmi, jest również zobowiązany do przechodzenia cyklicznych szkoleń, a pracodawca musi to udokumentować.
Standardy Ochrony Małoletnich w Hotelu Szary Residence
Jako hotel, dla którego priorytetem jest bezpieczeństwo naszych gości, przyjmujemy do stosowania Standardy Ochrony Małoletnich. Dokumentem potwierdzającym stosowanie Standardów Ochrony Małoletnich jest poniżej dołączony zbiór zasad i procedur, które stosowane są w przypadku podejrzeń, że dziecko, które przebywa w Hotelu Szary Residence, doświadcza krzywdy. W dokumencie zostały także określone działania mające na celu zapobieganie takim zagrożeniem. Każdy nasz pracownik otrzymuje pełne szkolenie z zakresu Standardów Ochrony Małoletnich, które zostaje dodatkowo potwierdzone oświadczeniem. Dbamy o to, by nasz hotel był bezpiecznym i przyjaznym środowiskiem również dla najmłodszych.
Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” w Hotelu Szary Residence jest publicznie dostępny i stosowany zgodnie z rozporządzeniem. Pełen zakres procedur i zbiór zasad znajduje się w załączonym pliku pdf: „Standardy Ochrony Małoletnich Szary Residence”.